به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حقوقی، قضایی و انتظامی ایران (حقنا)، به نقل از شرکت پست، کمیته صیانت از حقوق شهروندی با توجه به فعالیت ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در معاونت حقوقی ریاستجمهوری، در شرکت پست تشکیل شده است. حفظ و حراست از حقوق شهروندان در شرکتی به گستردگی پست و با مشتریان انبوهی که برای بهرهمندی از خدمات آن مراجعه میکنند امری بسیار مهم و حائز اهمیت است. انصافی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد و کیفیت و دبیر این ستاد در گفتوگو با خبرنگار واحد روابطعمومی، اطلاعات بیشتری از فعالیتها و اقدامات این ستاد ارایه کرده است. با ما همراه باشید تا از فعالیتهای این کمیته بیشتر مطلع شویم.
این ستاد به چه منظور تشکیل شده است؟ ستاد صیانت از حقوق شهروندی و حریم امنیت عمومی در اجرای مصوبه 566 شورای انقلاب فرهنگی و مصوبه 427 شورای فرهنگ عمومی و صیانت از حریم امنیت عمومی تشکیل و صلاحیتها و اختیارات آن مشخص شد. بررسی سیاستها، راهبردها، برنامهها و ارایه پیشنهادهای اصلاحی به مراجع تصمیمگیر، بررسی و تبیین حریم امنیت عمومی در حوزههای کاری، تبیین شیوههای مناسب فرهنگی و تنظیم رابطه کریمانه بین مجریان و مردم، آسیبشناسی علمی تخلفات، نظارت بر فرآیندها، هماهنگی و برنامهریزی مناسب تبلیغاتی و... از جمله اختیارات و وظایف این ستاد در سطح کلان است و ضروریست تمام دستگاههای اجرایی این موضوع را رعایت نمایند و با موضوع صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی برخوردی تبلیغاتی نداشته باشند. بحث صیانت از حقوق شهروندی و حفظ حریم امنیت عمومی فراتر از مفهومی كه دارد، به عنوان یك راهبرد ارزشمند در نظام مقدس جمهوری اسلامی دنبال میشود و جزء سیاستها و برنامههای دولت تدبیر و امید است.
اهمیت این موضوع به نیازی است كه جامعه ما به حفظ حریم امنیت عمومی دارد. چون حفظ حریم امنیت عمومی در حقیقت قوام دهنده جامعه و همچنین حریمی است كه رعایت آن توسط همه افراد جامعه چه مردم و چه مسئولان و نهادهای مختلف عمومی واجب است و با رعایت آن میتوانیم شاهد حفظ امنیت در همه عرصهها باشیم .
جایگاه و اهمیت بحث صیانت از حقوق شهروندی، برگرفته از آموزههای دینی ما است كه در همه جا تاكید بر حفظ كرامت انسانی شده و متأثر از همین موضوع و اهداف و آرمانهایی است كه انقلاب اسلامی داشته و بحث حفظ كرامت و آزادیهای انسانی در قانون اساسی به نوعی مورد تایید قرار گرفته است.
ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی شرکت پست، چه اهدافی را دنبال میکند؟
این ستاد به دنبال تحقق اهدافی چون، شفافسازی و آگاهی از حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تاکید بر دسترسی آسان و ضابطهمند مردم به اطلاعات صحیح، حفظ حقوق مردم و جبران خسارات وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری، قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیتپذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی، تکریم ارباب رجوع، شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقهای و فردی در کلیه فعالیتها، خدماترسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم، ارتقای سلامت اداری و رشد ارزشهای اخلاقی از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهرهگیری از امکانات فرهنگی و به کارگیری نظام موثر پیشگیری و برخورد با تخلفات و نهادینهسازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانتداری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیتالمال میباشد.
فعالیت این ستاد در شرکت پست چگونه است؟
ستاد صیانت از حقوق شهروندی و صیانت از حریم امنیت عمومی در شرکت پست با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید به دستور مدیرعامل، در خرداد سال جاری تشکیل و اعضای آن مشخص شدند. اعضای این ستاد متشکل از رییس هیات مدیره و مدیرعامل به عنوان رییس ستاد، احمدزاده مدیرکل دفتر مدیرعامل به عنوان جانشین رییس ستاد و اینجانب به عنوان دبیر و مدیرانکل حراست، روابطعمومی،نیروی انسانی و فرمانده حوزه مقاومت بسیج به عنوان اعضا تعیین و احکام مربوطه صادر و دبیرخانه این ستاد در دفتر مدیریت عملکرد و کیفیت تشکیل شد.
ستادهای فرعی نیز در هر استان با ریاست مدیرکل استان مربوطه تشکیل و برابر دستورالعملهای ابلاغی گزارش اقدامات خود را به دبیرخانه این ستاد به صورت ماهانه ارسال مینمایند .
برنامههایی که این ستاد در شرکت پست به دنبال تحقق آن است را تشریح کنید.
برابر دستورالعملهای صادره، ستاد مذکور 12 برنامه برای این کمیته در نظر گرفته که میتوان به امور ستادی، آموزش مدیران و کارکنان ، رسیدگی به تخلفات اداری، تبلیغات محیطی، تشویقها، خدمات، راهنمای مراجعین، آموزش عمومی و ملاقات عمومی اشاره کرد. البته جلسات این ستاد در قالب جلسات شورای فرهنگی هر ماه یک بار به طور منظم برگزار و طبق مصوبات هرجلسه، اعضا گزارش اقدامات انجام شده در ارتباط با وظایف محوله را قرائت و پس از جمعبندی اقدامات و فعالیتهای به عمل آمده به رییس ستاد که مدیرعامل است، گزارش میشود.
چه اقداماتی در راستای آموزش مدیران و کارکنان انجام شده است؟
برگزاری همایش آموزشی برای مدیران، معاونین و روسای ادارات حول محور اخلاق اداری، رعایت شئونات اسلامی و اخلاق حرفهای، تبیین و ارتقای سطح آگاهی و التزام عملی مسئولین دستگاهها نسبت به قوانین و مقررات مربوطه، برگزاری نشستهای هم اندیشی آسیب شناسی و دستیابی به راهکارهای پیشگیری از فساد اداری و ترویج قانون گرایی از جمله برنامههایی است که توسط این کمیته به اجرا در آمده است.
مهمترین اصل برای صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی از نظر شما چیست؟
توسعه خدمات الکترونیک که به عنوان یکی از راهبردها و سیاستهای اصلی شرکت پست دنبال میشود میتواند، راهکاری مطمئن برای صیانت از حقوق شهروندان قلمداد شده و با کاستن مراجعات مردم به دستگاهای اجرایی زمینهساز رضایتمندی مردم و مشتریان را فراهم آورد. در این زمینه توجه و اقبال دستگاهها به ارایه خدمات نیابتی و الکترونیکی به شرکت پست خواهد توانست این مهم را به نحو شایستهای اجرایی کند .
چه اقداماتی برای اطلاعرسانی به مراجعین از حقوق قانونی و رسیدگی به شکایات انجام شده است؟
در نخستین قدم، سامانه تلفنی کال سنتر جهت پاسخگویی و راهنمایی مراجعین ارتقا یافته است. همچنین واحدهای ارتباط با مشتری و میز خدمات در دفاتر پستی راهاندازی شده و با ایجاد سامانههایeop.post.ir و سخنی با مدیرعامل از طریق آدرس ceo.post.ir نظرات و شکایات مشتریان به واحدهای مربوطه منتقل میشود، نظارت الکترونیکی نیز با استفاده از فناوریهای روز توسعه مییابد و در اقدامی دیگر میزان رضایت مشتریان و کارکنان با استفاده از فرمهای نظرسنجی، مورد سنجش و تحلیل قرار میگیرد. |